niedziela, 29 czerwca 2014


Zaczął się sezon jagodowy. Kojarzą mi się głównie z wypadami do lasu na jagody i z tym jak strasznie kąsały wtedy komary. Na szczęście jagody bardzo lubiła zbierać moja babcia także ja nie musiałam zbyt często narażać się na zbyt dużą liczbę ukąszeń, a mimo wszystko mogłam rozkoszować się wspaniałym zapachem wypiekanych przez moją mamę jagodzianek. Także  ten przepis to właśnie przepis na jagodzianki jakie piekła moja mama

Składniki:

500 g mąki
200 ml mleka
25g świeżych drożdży
100g masła
2 jajka 
3/4 szklanki cukru

Nadzienie:
miseczka jagód, cukier, łyżka mąki ziemniaczanej

Do posmarowania: 1 jajko 

Kruszonka:
50g masła
100g mąki
50g cukru

Przygotowanie:

Drożdże rozpuszczamy w lekko podgrzanym mleku (mleko musi być ciepłe, ale nie gorące) dodajemy łyżkę cukru i łyżkę mąki. Mieszamy tak aby nie było grudek. Odstawiamy w ciepłe miejsce do podwojenia lub potrojenia objętości.

Gdy drożdże podrosną zasypujemy je pozostałą przesianą mąką dodajemy masło (powinno być miękkie),  cukier i jajka. Wyrabiamy ciasto, można użyć miksera. Ciasto po wyrobieniu będzie gładkie i bez problemu powinno odchodzić od ręki. Po wyrobieniu ciasta przykrywamy je ściereczką i odstawiamy na około godzinę w ciepłe miejsce do wyrośnięcia.

Jagody myjemy dosypujemy cukier i łyżkę mąki ziemniaczanej.

Po wyrośnięciu ciasto dzielimy na ok 16 części z każdej części lepimy kulkę. Wszystkie kulki przykrywamy ręcznikiem aby ciasto nie wyschło. Po bierzemy po 1 kulce rozgniatamy i na środek wsypujemy ok łyżkę jagód. Następnie zalepiamy dokładnie aby jagody nie wyciekały podczas pieczenia.
Tak ulepioną bułeczkę układamy na blaszce. Gdy zapełnimy blaszkę przykrywamy bułeczki aby trochę podrosły.

W międzyczasie możemy przygotować kruszonkę. Łączymy miękkie masło z mąką i cukrem. Delikatnie rozdrabniamy palcami do połączenia się składników. Kruszonkę wstawiamy na 5 min do zamrażalnika, dzięki temu będzie łatwiej uzyskać pożądane grudki.

Gdy bułeczki podrosną smarujemy je rozbełtanym jajkiem i posypujemy kruszonką.
Pieczemy ok 18-20 min w 180 stopniach.

Smacznego:)




2 komentarze

Tagged: , , ,

2 komentarze :